Proiect legislativ: limitarea competențelor Departamentului de Justiție SUA privind efectuarea supravegherii tehnice

28 mai 2016 at 9:52

„În data de 19 mai 2016, doi senatori americani au introdus proiectul de lege <<Stop Mass Hacking Act>>, care ar inversa o modificare a articolului 41 din Normele federale ale procedurii penale, solicitată de către Departamentul de Justiție SUA și aprobată de către Curtea Supremă a Statelor Unite la sfârșitul lunii aprilie”, conform Section 2072 of Title 28, United States Code .

Noua reglementare, care urmează să intre în vigoare în ziua de 1 decembrie, prevede că Departamentul de Justiție poate fi autorizat printr-un singur mandat, să pătrundă în mai multe sisteme informatice, de la distanță, fără a se cunoaște măcar locația acestora” –ABA Journal, New Senate bill would block SCOTUS-approved rule change expanding DOJ’s surveillance powers.

În luna aprilie, un judecător federal din Massachusetts a exclus probele obținute de FBI în baza unui mandat emis în Virginia, împotriva unui inculpat cercetat pentru deținerea unor fișiere de pornografie infantilă, pentru lipsă de competență”- ABA Journal,Evidence FBI obtained via malware in child pornography possession case is tossed by court.

Guvernul federal, în temeiul unui mandat, a folosit tehnici de hacking în scopul controlării unui website, pentru identificarea persoanelor suspectate de pornografie infantilă. Prin instalarea unui malware în computerele înregistrate pe site-ul web, anchetatorii au obținut adresele IP ale utilizatorilor, care pentru a accesa site-ul au instalat un software pentru anonimat. Proba obținută în acest mod, indica adresele IP ale 1.300 de calculatoare și a condus la acuzarea a 137 de persoane.

În apărare, „un inculpat a arătat că guvernul a încălcat Al Patrulea Amendament al Constituției SUA prin obținerea unui <<mandatul general>>, asemănător celui utilizat de Marea Britanie în epoca colonială, pentru a efectua cercetări fără individualizarea persoanelor. Guvernul a susținut că exista o suspiciune rezonabilă, deoarece respectivul site, dedicat pornografiei infantile, nu putea fi găsit printr-o simplă căutare pe Google, iar utilizatorii săi nu-l puteau accesa, cu excepția cazului în care foloseau software-ul specialde anonimizare a informațiilor” – ABA Journal, US uses hacker technique to catch child-porn offenders; was search warrant too extensive?

Începând cu 2014, Departamentul de Justiție a încercat să modifice Normele federale ale procedurii penale, astfel încât magistrații să poată emite mandate de <<acces de la distanță>>, caz în care guvernul ar avea mai multă flexibilitate în accesarea calculatoarelor suspecților”- ABA Journal, Evidence FBI obtained via malware in child pornography possession case is tossed by court.

Propunerea de Rezoluție a Parlamentului European referitoare la fluxurile de date transatlantice din 17 mai 2016, la punctul 20: „constată că, de la anularea deciziei privind „sfera de siguranță”, SUA nu au luat nicio măsură de eliminare a programelor de supraveghere la care s-a referit Curtea de Justiție a Uniunii Europene, ci, dimpotrivă, în 2015, a fost adoptată legea privind schimbul de informații legate de securitatea cibernetică (Cybersecurity Information Sharing Act), iar în prezent se finalizează modificările aduse articolului 41 din Normele federale ale procedurii penale, care ar urma să submineze și mai mult sfera privată a persoanelor din afara SUA”- Parlamentul European, Propunere de Rezoluție.

În acest context, un profesor de drept al Universității California a declarat: „Pe măsură ce tehnicile de hacking devin tot mai ambițioase, eșecul în executare poate conduce la abuzuri pe scară largă privind dreptul la viață privată și libertățile civile în SUA și în străinătate. Este imperios necesară intervenția Congresului SUA pentru a reglementa exact, asupra cui și cum pot fi efectuate aceste metode de supraveghere, de către organele abilitate”- ABA Journal, US uses hacker technique to catch child-porn offenders; was search warrant too extensive?