Ziua Constituţiei SUA. Campania ABA “Avocatul în calitate de cetăţean”

17 septembrie 2012 at 12:39

Astăzi se împlinesc 225 de ani de la semnarea Constituţiei Statelor Unite ale Americii prin care s-a proclamat un nou guvern federal, de către Delegaţii Convenţiei Constituţionale întruniţi la Philadelphia „în scopul dezvoltării unui cadru necesar asigurării echilibrului şi libertăţii, ţinând cont de interesele statale şi federale, precum şi de drepturile fiecărui cetăţean”, la data de 21 iunie 1788 fiind ratificată de nouă din cele treisprezece state. În anul 2005, Congresul SUA a desemnat ziua de 17 septembrie – Ziua Constituţiei, ca o zi destinată „organizării de programe educaţionale pe această temă pentru elevi, toate instituţiile de învăţământ şi agenţiile federale beneficiind de fonduri” în acest sens.

„Pe 6 noiembrie 2012, cetăţenii americani sunt aşteptaţi la urne pentru a-şi alege preşedintele, conform procedurii stabilite de Constituţie. Iniţial, statele reglementau în cea mai mare parte condiţiile de participare la vot, drept majoritar al bărbaţilor albi. Războiul Civil şi Mişcarea Femeilor au determinat modificări constituţionale care au extins dreptul de vot la afro-americani şi femei. Americanii nativi au câştigat dreptul de a vota prin adoptarea legii privind Cetăţenia Amerindienilor în anul 1924. Mişcarea pentru Drepturile Civile din anii 1950 şi1960 a luptat împotriva legislaţiei statale care încălca dreptul de vot.”

La întâlnirea anuală din 2-7 august 2012, ţinută la Chicago, Asociaţia Baroului American a iniţiat Campania „Avocatul în calitate de cetăţean”, prin care avocaţii sunt încurajaţi să se ofere voluntari la scrutinul american din noiembrie. În cadrul mesei rotunde cu tema „Avocatul în calitate de cetăţean: Sprijinirea administrării alegerilor”, ABA a lansat un nou site, o resursă pentru avocaţii care doresc să se implice mai mult în procesul electoral – ABA Now.

“Încurajarea avocaţilor de a participa în calitate de lucrători independenţi oficiali la scrutin nu poate decât să îmbunătăţească înţelegerea publicului cu privire la acest proces şi să crească încrederea în statul de drept, căruia îi este caracteristic procesul electoral. În plus, avocaţii dispun de experienţa, cunoştinţele şi aptitudinile menite să sporească încrederea în procesul electoral al naţiunii noastre, piatra de temelie a democraţiei noastre”, a declarat directorul Comitetului permanent al ABA în domeniul legii electorale – Your ABA.

O altă motivaţie dincolo de această iniţiativă o reprezintă nevoia acută de voluntari care să lucreze la alegeri, conform ABA Now.  Există “o lipsă de cetăţeni dornici să se implice în calitate de funcţionari oficiali în ziua alegerilor”, a declarat Preşedintele iniţiativei Avocatul în calitate de cetăţean şi copreşedinte al Comisiei consultative a Comitetului permanent în domeniul legii electorale. „Avocaţii pot juca un rol important în procesul de votare lucrând în calitate de oficiali. Programul ABA „Avocatul în calitate de cetăţean” încearcă să umple un gol în numărul de oficiali necesari pentru alegeri şi, în consecinţă, să îmbunătăţească sistemul nostru electoral.”

Comitetul permanent în domeniul legii electorale a fost înfiinţat în anul 1973 în scopul dezvoltării şi analizării căilor de îmbunătăţire a procesului electoral federal, cele mai recente recomandări fiind: „Îmbunătăţiri ale practicilor de înregistrare a alegătorilor”(august 2011), „Modernizarea şi îmbunătăţirea practicilor de înregistrare a alegătorilor, baze de date şi reţele, ghiduri şi comentarii privind administrarea procesului electoral”(august 2010), „Orientări privind administrarea procesului electoral şi Comentarii”(2009).

Cu aceeaşi ocazie, s-a organizat o dezbatere despre noile legi privind înregistrarea alegătorilor. Aceasta a evidenţiat dezacordurile cu privire la provocările pe care le pot întâmpina alegătorii la alegerile din această toamnă, ca rezultat al legilor adoptate în unele state, care  impun identificarea alegătorilor şi eliminarea votului anticipat, reprezentând o parte din modificările legislative realizate. De asemenea, participanţii la discuţie au analizat dacă noile legi sunt necesare pentru protejarea procesului electoral, se relatează în ABA Now.

“Disputele privind adoptarea, interpretarea şi implementarea corespunzătoare a legilor electorale locale, naţionale şi federale nu reprezintă un lucru nou şi nici implicarea Asociaţiei Baroului American în probleme privind legea electorală. Încă din 1972, Camera Delegaţilor ABA a adoptat o rezoluţie prin care se solicita statelor să permită studenţilor să se înregistreze la vot în zona în care îşi urmau studiile. De atunci, în special prin Comitetul permanent în domeniul legii electorale, ABA a publicat o serie de articole utile privind problemele legate de legea electorală, pornind de la finanţarea campaniei, la restabilirea pe cale legislativă a circumscripţiilor electorale sau până la alegerile judecătorilor. De asemenea, Camera Delegaţilor a luat poziţie în probleme legate de legea electorală pornind de la rolul adecvat al iniţiativelor şi referendumurilor privind alegerile şi până la drepturile de vot pentru rezidenţii Districtului Columbia”- Introduction, America Vote! Second Edition.

Una din principalele probleme dezbătute o reprezintă cerinţa de identificare a alegătorului, care la ora actuală este în vigoare în mai mult de 30 de state.  „Preocuparea cea mai importantă o reprezintă faptul că (legile) reprezintă o barieră”, notând un binecunoscut caz al unui alegător, care a votat la fiecare scrutin ţinut în ultimii 50 de ani, dar care spune că nu va putea sa-şi exercite dreptul de vot în această toamnă datorită legii din Pennsylvania privind identitatea, deoarece „nu deţine o copie a certificatului de naştere întrucât a fost adoptat şi nu are nici permis de conducere”, existând un proces pe rol intentat acestui stat de către o organizaţie pentru apărarea drepturilor omului, relatează ABA Now.

“Modificările demografice, hotărârile Curţii Supreme şi modificarea în 2006 de către Congres,  a Legii privind drepturile de vot au ridicat o serie de întrebări importante privind modul de restabilire a circumscripţiilor electorale, ca urmare a recensământului din 2010 şi care afectează puterea de vot a minorităţilor. Constituţionalitatea principalelor reglementări din Legea referitoare la drepturile de vot rămâne nesigură, deoarece Arizona, Georgia, Florida şi alte circumscripţii au contestat prevederea prin care li se cere statelor care au un anumit istoric de discriminare rasială la vot să obţină aprobarea Departamentului de Justiţie al Statelor Unite sau a unei instanţe federale înainte de a opera orice modificare a regulilor de votare”- Introduction, America Vote! Second Edition.

“Noile legi privind înregistrarea alegătorilor i-ar putea proteja împotriva practicilor de fraudă, cum ar fi „apelurile automate” prin care li se oferă cetăţenilor informaţii incorecte legate de data alegerilor sau prin care li se spune că nu mai este nevoie ca ei să voteze, deoarece soarta alegerilor a fost deja decisă. În South Carolina, s-au adoptat cerinţele privitoare la cărţile de alegător pentru a inspira încredere în sistemul electoral. Acesta a mai evidenţiat faptul că documentele de identitate sunt necesare pentru verificarea încasării, pentru a călători cu avionul, chiar şi pentru a obţine medicamente, iar votul are o importanţă mult mai mare decât aceste lucruri. Astfel, alegătorii nu vor fi întorşi de la urne dacă se prezintă fără un document de identitate, putând vota în baza unei declaraţii pe propria răspundere. Oricine poate primi un document de identitate emis de guvern, care să fie valabil în orice stat. Indiferent de ce parte a dezbaterii s-au poziţionat participanţii la discuţie, toţi au fost de acord cu faptul că nimeni nu ar trebui să lupte pentru dreptul de vot”, potrivit aceleiaşi publicaţii.

„Respectarea prevederilor constituţionale, inclusiv a cerinţei o persoană – un vot, în circumscripţiile uniform populate şi a interzicerii divizării circumscripţiilor pe criterii rasiale reprezintă provocări importante pentru stabilirea circumscripţiilor electorale, fapt care se poate dovedi dificil pentru anumite jurisdicţii, cum ar fi California, cu propria Lege privind dreptul de vot, care au promulgat prevederi prin care restabilirea circumscripţiilor nu mai este de competenţa legiuitorului, ci de competenţa comisiilor cetăţeneşti. După stabilirea circumscripţiilor, statele şi alegătorii se vor afla în faţa unor noi provocări legate de înregistrarea alegătorului şi mecanismul de votare. Legea privind înregistrarea naţională a alegătorilor prevede atât faptul că statul ia măsuri pentru a înregistra alegătorii, precum şi că se asigură că pe listele electorale nu se regăsesc persoane fără drept de vot”- Introduction, America Vote! Second Edition.

„Legea privind dreptul de vot a fost considerată cea mai eficientă lege privind drepturile cetăţeneşti promulgată vreodată. Aceasta a pus capăt testelor de alfabetizare, taxelor de vot şi altor tehnici utilizate pentru a interzice dreptul de vot al minorităţilor, permiţându-le să participe pe deplin la procesul politic. De asemenea, a jucat un rol important în creşterea numărului de politicieni aleşi din rândul minorităţilor şi toată lumea este de acord că această lege a constituit factorul determinant în dezvoltarea interesului politic şi a conştientizării în rândul comunităţilor minoritare. Printre altele, Legea privind dreptul de vot oferă instrumentele, inclusiv observatori federali şi asistenţă lingvistică, în vederea combaterii strategiilor de împiedicare a exercitării votului”- Recomandarea ABA, 8-9 august 2005.

“În vederea susţinerii formei democratice de guvernare, trebuie să fim vigilenţi în asigurarea unor alegeri libere şi corecte şi în promovarea participării la vot. Impunerea legislaţiei care să prevină frauda electorală nu ar trebui să umbrească principiul clar democratic al Statelor Unite privind creşterea participării la vot. Cele două nu se exclud reciproc. Este nevoie de o nouă orientare pentru crearea oportunităţilor în vederea exercitării dreptului electoral şi aceasta va contribui într-o mare măsură la susţinerea democraţiei noastre” – Insights on Law and Society,vol 12, Issue Winter.